Gepubliceerd

Hier vind je een aantal artikels die ik ooit geschreven heb voor het blad Video Audio Rapport.

Het artikel over de toekomst van audio zenders is verschenen in AV& Entertainment en in het Broadcast Magazine

 

Het volgende verhaal is oorspronkelijk geschreven door Theodor Holman en ik heb het hier en daar iets aangepast.

 

Een dag uit het leven van een geluidsman (een anekdote)
Waar wachten we op?
'Vliegtuig!', zegt de geluidsman. Ik hoor geen vliegtuig! 'Komt ie'.
Op dat moment hoor je een vliegtuig.
'Vliegtuig is weg'. Kunnen we dan nu beginnen? 'Vrachtwagen!' zegt de geluidsman. Je kijkt om je heen en verdomd, in een zijstraat zie je een vrachtwagen die zijn best doet achteruit te rijden.

Een goede geluidsman let op alles, weet alles en kan alles.
Zijn vocabulaire bestaat niet alleen uit: Vliegtuig! vrachtwagen! Trein! hond! brommer! Maar ook uit de zinnen tegen de cameraman: 'Dit snijdt niet' of: 'Denk aan de as' Of: 'Zou j't wel doen?'
Tegelijkertijd let hij op de presentator op lokatie en hij behoort dan zinnen te zeggen als: 'Ik denk dat het een stuk korter kan' of: 'Je zei twee keer de woorden harstikke leuk, bedoel je dat te zeggen of zullen we deze take nog een keer over doen?'

Een goede geluidsman hoort alles, kan alles en maakt alles.
Ik heb een geluidsman eens de productie zien overnemen tijdens een opname. Er was een auto onherstelbaar kapot en de geluidsman regelde binnen een uur een nieuwe wagen. Een goede geluidsman heeft ook altijd een koffer bij zich waar alles inzit wat je nodig hebt. Uiteraard twee rollen gafertape (verschillende kleuren), een leatherman ( een soort zwitsers zakmes maar dan heel anders), divers gereedschap, soldeerbout, alle audioverlopstekkers waar je nog nooit van gehoord hebt, batterijen enz. Moet u ooit op een survivaltocht, neem dan een geluidsman mee. Hij kan sloten openmaken, inbreken in auto's, ingewikkelde machines aan de gang krijgen, de camera op de juiste kleurtemperatuur krijgen en hij kan ook woedend worden en de boel in de steek laten.

Een probleem is: hoe moet je een geluidsman aanspreken?
Noem hem nooit: geluidsman. Jevraagt: 'Jij doet het geluid?' Ook mag: 'Ga jij vandaag hengelen?' En als je iets meer ingevoerd bent mag je zeggen: 'Ga jij vandaag boemen?'
Een geluidsman mag je soms aanspreken met 'boemer' wat ook wel gespeld mag worden als 'boomer'. Van het Engelse: to boom. De boom is de hengel met dat grote wollen ding aan het eind. Professionals zeggen: 'heb je de Rycote bij je?' De geluidsman zegt dan meestal: 'Ja maar ik heb er een oude korf op zitten want die nieuwe zeppelin was al weg'. Dit klinkt magisch maar dat is het niet. Korf en zeppelin zijn twee woorden voor het zelfde, namelijk: het zwarte of grijze ding aan het einde van de hengel dat om de eigelijke microfoon heen zit. Daar omheen zit meestal weer iets pluizigs. Dit wordt wel de 'kat' of 'poes' genoemd. De geluidsman krijgt ook vaak over die 'kat' diverse grappig bedoelde opmerkingen naar zijn hoofd meestal door mensen die niets van TV snappen als van: 'bijt die? Of: ha ha kom jij schoonmaken?' Enz. Dit soort opmerkingen zijn dodelijk. Je vraagt dus aan de geluidsman, aan de boomer, aan de hengelaar: 'heb jij de kat bij je, of gaan we knopen of lepelen?'

Knopen is dat je op je overhemd een klein microfoontje krijgt opgespeld die weer wordt aangesloten op een zender die je in je broekzak krijgt. Wat bij sommige vrouwen weer resulteerd in een rare blik als de geluidsman zijn handen weer eens onder haar blouse en /of rok verdwijnen. Zo'n knoopje heet eigenlijk 'trammetje'.
Lepelen is met de microfoon in de hand heen en weer gaan tussen de vragensteller en antwoordgever. Maar we waren bij de kat of poes gebleven. Deze poes moet altijd gekamd worden. Daartoe heeft de geluidsman altijd een speciale borstel bij zich. Bij veel wind op het strand heb je een poes met lange haren nodig en die haren moeten goed los zitten en dus niet in de knoop anders hoor je de wind in de microfoon blazen. Kortom : heel normaal voor een geluidsman is de zin: 'Jij krijgt een trammetje en ik gooi de kat op twee en Frank heeft nog setnoise dus die kan je er altijd bijtrekken.