KAAL OF KAMMEN?(januari 2006)


Er kan iets gaan veranderen aan het plaatje dat je altijd ziet op persconferenties of bij andere belangrijke gebeurtenissen die, liefst life, verslagen worden op televisie. Daarbij doel ik op de cameraploegen die je altijd door het beeld ziet rennen en met name de geluidsmensen en om nog specifieker te worden hun hengels of te wel die (meestal) grijze poezen die in de lucht gehouden worden. Dat grijze ding (bontje) zit om een korf en is special om de wind wervelingen te elimineren, de wind slaat dood in de haren van het bontje zodat het membraan van de microfoon niet gaat staan klapperen in de wind, waardoor je anders bijna alleen nog maar wind zou horen.


Maar sinds een tijdje is er iets nieuws op de markt. DPA, fabricant van hoogwaardige microfoons en accesoires heeft de stoute schoenen aan getrokken en hun eigen microfoonophanging met bijbehorend windscherm ontwikkeld. Het eerste wat opvalt is het uiterlijk. Geen bontje meer maar een soort lampionachtige zeppelin.


Maar eerst even over de ophanging voor de microfoon. De microfoon wordt door middel van een rubberen bandje in een aluminium frame geklemd en dit frame hangt weer via vier rubberen bandjes voor en achter in de uiteindelijke houder die aan de hengel geschroefd wordt. Dit laatste deel is volledig van kunststof wat resulteert in een laag gewicht . Dat is erg prettig voor de geluidsmens want als je je hengel maximaal uitschuift begint die micofoon met ophanging meestal toch wel aardig zwaar te worden. Met deze constructie is dat een stuk aangenamer om vast te houden en dan heb ik het nog niet eens over de zogenaamde "handling noise" die door deze ophanging erg laag is. Verder is het frame waar je de microfoon in klemt zo gemaakt dat er twee microfoons in kunnen van diverse afmetingen, dus zowel een lange richtpijp als de 416 van Sennheiser als een korte supernier van bijvoorbeeld Schoeps. Deze ophanging is dus ook uitermate geschikt voor een MS setje. Ook de microfoonkabel die naar buiten moet is mooi wegewerkt en loopt via een soort stop, door het deel dat je op de hengel draait, naar buiten . Dit deel is tevens een dubbel gewricht zodat de ophanging in alle hoeken te verstellen is.


Maar goed dit is allemaal niet zo revolutionair. Nu het "windpac", dat is een soort verenstalen frame dat bespannen is met een special ontwikkelde stof die wind niet doorlaat maar geluidstrillingen wel. Deze door DPA ontwikelde stof is volledig audiotransparant. Wederom weegt ook dit deel weinig (slechts 175 gram) en het grappige is dat je door een draaibeweging het windscherm kan opvouwen en in een special daarvoor gemaakt tasje kan opbergen zodat het weinig ruimte in beslag neemt en alles is flexibel dus breken, als bijvoorbeeld een korf, kan niet. Deze "windpac" bevestig je met behulp van twee handige draaiklik sluitingen in een handomdraai om de microfoonophanging en klaar ben je.


Voor als het regent is er nog een speciale dunne "foam cover" die de regen absorbeert en het geluid nagenoeg niet beinvloed.


Ik heb er een maandje mee gewerkt en ben niet ontevreden. Al was het alleen maar omdat je nu heel andere opmerkingen krijgt van mensen met betrekking tot wat je vasthoudt. Vroeger hoorde je nog wel eens: Is tie dood? O! kom jij vegen? makkelijk voor de spinnewebben, enz, enz. Nu is het, wat heb jij nou aan je hengel hangen? Of men weet niets spitsvondigs te zeggen.


Maar werkt het? Ik vind van wel. Hij is lekker licht met of zonder "windpac" en alles klinkt net iets helderder in verhouding tot de korfen met bontje. Dit windscherm doet echt niets met het geluid behalve de wind elimineren. Als het wat harder waait hoor je welliswaar wind, maar op een natuurlijke manier alleen als het echt stormt dan houdt het wel een beetje op. Dus ik ben benieuwd hoe de mediaspectakels er over een jaar of 5 uit zien. Een hoop harige konijnen in de lucht of kale poezen?